.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آقای استاندار :
ساخت پارک موزه دفاع مقدس مازندران را جدی بگیرید
ارزش پارک موزه در محور قراردادن و الگوسازی فرهنگ و چهره های منتسب به دفاع مقدس به اندازه ای زیاد است که شاید بتوان آن را فراتر از بازدیدهای گذرا و بعضاً نارسای راهیان نور نیز دانست، چرا که اولاً تعداد بازدیدکنندگان و ثانیاً مدت بازدید و ثالثاّ تنوع و غنای بازدید به مراتب ...
ساخت پارک موزه دفاع مقدس مازندران را جدی بگیرید

هر اندازه که از سالهای دفاع مقدس فاصله می گیریم، جامعه و نسل پس از جنگ بطور مشهودی از خاطرات و معنویات و تاثیرات سازنده ای که از جبهه ها، سنگرها و خاکریزها در فضای زندگی مردم عادی متصاعد می گردید، محروم و تهی شده و بحران هویت بطور جدی را جامعه را تهدید می کند.

اگر چه متصدیان معنوی و فرهنگی جامعه در سلسله تلاشهای تحسین برانگیز عرفانی کوشیدند تا مراسم بسیار تاثیرگذاری مثل اعتکاف، دعاهای ندبه، عرفه، کمیل، توسل، سمات و زیارتهای امیرالمونین، آل یاسین و عاشورا و مجالس روضه و مناجات و گرامیداشت مناسبتها حتی راه اندازی کاروانهای راهیان نور را جایگزین کرده و تا حدودی این خلاء را جبران نمایند، اما با توجه به تهاجم ها و شبیخونهای گسترده فرهنگی استکبار که نهایتاً به پروسه پردامنه جنگ نرم و نفوذ فکری منتهی شد، عملاً تحقق این اهداف با مشکلات جدی مواجه گردید.

البته ظرفیتهای فرهنگی دیگر مثل رادیو ، تلویزیون، سینما، فرهنگسراهای تازه تاسیس، سالن های نمایش، ویدئو، سی دی و غیره نیز برای جبران چالشهای معنوی و فرهنگی پس از جنگ بکار گرفته شد، اما گستردگی تهدیدآفرین جنگ نرم که از سوس رهبر عزیز به ناتوی فرهنگی هم تعبیر شد و تشنگی بیش از حد نسلهای امروزی، حدنصابهای جدید ایجاد کرده و با توجه با سرعت و وسعت شبهه افکنی ها و ترویج عرفانهای کاذب و تبلیغ جاذبه های رسانه ای سایر ادیان و مکاتب، متاسفانه باز هم ما شاهد ناکافی بودن همه این تلاشها بوده ایم.

مع الوصف معتقدم حالا که نمی توان زمان را به عقب برد و با نسل نو در بعد مکانی گذشته مستقر شد، بهتر است که با استفاده از فناوری های مدرن و با هدف توسعه فرهنگی- معنوی کشور، گذشته پرافتخار خود را به سرنوشت نسل آینده ساز جامعه گره بزنیم و بعبارتی، گذشته را در آئینه امروز بنگریم تا چراغ راه آینده ما باشد.

اما از آنجائیکه دفاع مقدس از جمله سلسله گذشته های تابناکیست که صحنه های متنوع آن را می توان در آئینه های پند و عبرت ثبت کرده و به نمایش گذاشت و با تجسم عینی صحنه ها و جلوه های بازسازی شده، نمایشگاهی دائمی در حوزه ذهنیتهای تابناک نسل نو دائر نمود. سوژه بسیار مناسبی برای پردازشهای ماندگار تلقی می شود و در همین راستا بود که پارک موزه دفاع مقدس بعنوان یکی از طرحهای بسیار درخشان برای ورود عینی نسل نو به بستر تاریخ معاصر و مشخصاً تاریخ دفاع مقدس در ساری کلنگ زده شد و از این رو تردید نباید داشت که پروژه پارک موزه دفاع مقدس، پروژه ای چندمنظوره و تمام شمول است که علاوه بر اینکه همانند همه پارکها سبب سرگرمی و تفریح و خوشگذرانی سالم خانواده های ارزش گراست، دارای آموزه های فرهنگی و تجلیگاه اسناد و تصاویر و تجسمات تاریخ دفاع مقدس نیز می باشد.

ارزش پارک موزه در محور قراردادن و الگوسازی فرهنگ و چهره های منتسب به دفاع مقدس به اندازه ای زیاد است که شاید بتوان آن را فراتر از بازدیدهای گذرا و بعضاً نارسای راهیان نور نیز دانست، چرا که اولاً تعداد بازدیدکنندگان و ثانیاً مدت بازدید و ثالثاّ تنوع و غنای بازدید به مراتب بسیار بیشتر از آن چیزی است که در برنامه های مشابه و جایگزین ثبت می گردد.

جناب آقای استاندار، پارک موزه دفاع مقدس در ساری بدلیل قرارگرفتن در ساحل بسیار دل انگیز رودخانه تجن در جنب پارک رویایی قائم و سد لاستیکی و دریاچه مصنوعی ناشی از آن و نیز وسعت چندهکتاری و قابلیت های جاده ای و جانبی دیگر، هم پارک است، هم موزه است، هم تفریحگاه و تفرجگاهست، هم نمایشگاه دائمی تصاویر و فیلم ها و محصولات فرهنگی و عملیاتی است، هم بازسازی تجسمی مناطق مهم عملیاتی دفاع مقدس است، هم مسجد است، هم حسنیه است، هم مهدیه است. هم فرهنگسراست، هم سینماست، هم سالن نمایش است، هم محل مسابقات فرهنگی و قرائت قرآن است، هم محل کلاسهای آموزش آموزه های فرهنگی و دینی و رزمی است، هم محلی برای برگزاری یادواره های شهداست و هم فرصتی برای بازسازی رزمایش های عملیاتی و در یک کلام، کانون هدایت نسل امروز و فرصتی برای نشر فرهنگ جهاد و شهادت، ایجاد روحیه رزم و تقویت بصیرت بسیجی برای فهم عمیق حوادث و حضور موثر در صحنه های دفاع از آرمانها و مظاهر ولائی نظام است.

جناب آقای استاندار، اگر چه تردیدی وجود ندارد که ساری بعنوان مرکز استان، در مقایسه با دیگر مراکز استانها بخاطر فقر شدید اماکن و امکانات فرهنگی، استحقاق برخورداری از مجتمع فرهنگی-هنری مرحوم کردان را دارد، ولی باید اذعان داشت که پارک موزه دفاع مقدس که تحقیقاً با حمایت قاطع سردار باقرزاده و لابی گری بسیار بالا برای مازندران به تصویب رسیده، با توجه به پیشرفتهای زائدالوصف در دیگر استانها، استحقاق بیشتری داشته و ای کاش در سیاهه درخواست های حضرتعالی در ملاقات ویژه با رئیس جمهور قرار می گرفت تا الان شاهد استارت مجدد هر دو پروژه بودیم.

در پایان با عنایت به محدویت پنجگانه پارک موزه های دفاع مقدس در کشور و معطلی چندین ساله پروژه پارک موزه دفاع مقدس در ساری و فشار بسیار شدید استانهای بزرگ که مصرانه خواهان آن هستند، امیدوارم تا بحث انتقال این پروژه به دیگر استانها در اولویت تجدید نظر بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس قرار نگرفته، شما بعنوان مدیر ارشد استان در راستای تاکید موکد نماینده مقام معظم رهبری در مازندران در نماز جمعه ساری، فکری بحال این پروژه کرده تا دلدادگان شهدا و بازماندگان دفاع مقدس بیش از این دچار دغدغه های ارزشی نشوند.

صادقعلی رنجبر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مسلم 5 شهريور 1390
چندی پیش سفری به همدان داشتم و دیداری ازموزه جالب دفاع مقدس داشتم همانجا دردلم گفتم حیف از مازندران و گلستان که نتوانستند از دلاوری فرزندانشان که واقعا رشادت هایشان جهانیان را مات و مبهوت کردند چرا هیچ خبری نیست؟ چرا باید نسل جدید و جوان استان از خط شکن بودن لشکر25 کربلا بی اطلاع باشند.من همین جا از استانداران هر دو استان که از رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی هستند عاجزانه درخواست میکنم با همکاری ارتش و سپاه استان مانند همدان یک موزه دفاع مقدس ایجاد نمایند تا مردم فهیم استان بخصوص جوانان و نوجوانان از رشادتهای رزمندگان بی بهره نشوند.
نا شناس 6 شهريور 1390
پارک موزه دفاع مقدس علاوه بر کاربردهای ذکرشده در فوق میتواند جهت کمک به نخبگان استان موثر واقع شود. حجم انبوه نخبگان شهرستان های استان مازندران که دارای طرح های ابتکاری در خصوص مسایل نظامی میباشند، در صورت بازدید نزدیک از ادوات و تجهیزات نظامی نظیر تانک، اسلحه، هواپیما و ... میتوانند کیفیت و غنای ایده های خود را افزایش داده و سریعتر تبدیل به محصول نمایند.
فرشاد راعی 6 شهريور 1390
احداث پارک موزه دفاع مقدس در ساری موجب این می شود که فقط مردم شرق استان از آن استفاده کنند. در حالی که بیشترین گردشگر و مسافر از شهرهای غرب استان عبور میکنند. و به دلیل بعد مسافت مردم غرب استان از این پارک موزه بی بهره می شوند.
ما پیشنهاد دادیم پارک موزه دفاع مقدس استان مازندران در منطقه ساحل (نام منطقه است) در ساحل رودخانه هراز و در کنار سد انحرافی هزارسنگر آمل ساخته بشه. چراکه هم در کنار مسیر ارتباطی هراز هست و جذب گردشگر بالایی را برای مشاهده فرهنگ دفاع مقدس دارد و هم اینکه همه مردم استان به راحتی می توانند از ان استفاده کنند و دلیل دیگر هم اینکه ساحل رودخانه هراز و زمین های خالی اطراف آن بهترین گزینه برای اجرای طرح باغ موزه و نمایش و بازسازی عملیات های مختلف است. چیزی فراتر از کاری که 6 سال پیش با عنوان نمایشگاه عاشورا در سپاه آمل اجرا شد و بازدیدکننده زیادی هم داشت. نمایشگاهی که در دهد محرم اجرا شد و دااری دو بخش یکی واقعه عظیم عاشورا و دیگری بخش دفاع مقدس و شهدا بود.
روح الله 7 شهريور 1390
بروندبازماندگان جنگ رادریابندکه ازدست مسولین دورووحقه بازچه که نمیکشن0موزه پیش کششان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.105 seconds.